12 sposobów na ulżenie sobie podczas miesiączki

Wydrukowano z portalu
21 plus 7

Dolegliwości bólowe w czasie miesiączki są zlokalizowane w podbrzuszu, ale mogą promieniować na plecy i uda. Zmiany hormonalne, jakie zachodzą w okresie okołoowulacyjnym, mogą polegać na wzroście produkcji prostagladyny, która wywołuje skurcze macicy. To właśnie te skurcze powodują ból. Im większe stężenie prostagladyny we krwi, tym silniejsze i częstsze są skurcze, co przekłada się na większe cierpienie. Oczywiście odczuwanie bólu menstruacyjnego zależy od indywidualnego progu bólu kobiety.

Na szczęście możemy starać się pomóc sobie w te ciężkie dni. Zobacz, w jaki sposób!

1. Preparaty przeciwbólowe

Preparaty przeciwbólowe, zawierające kwas acetylosalicylowy, paracetamol czy ibuprofen, powinny zmniejszyć siłę i częstotliwość skurczy macicy, a w związku z tym osłabić ból.

2. Zioła

Ziołowe preparaty uspokajające i rozkurczające mogą przynieść ulgę w bólu. Warto pić dużo gorących naparów ziołowych, np. z rumianku, który działa rozkurczająco, przeciwzapalnie i uspokajająco.

3. Miejscowe okłady

W zależności od indywidualnej reakcji wybierajmy chłodzące lub rozgrzewające okłady na podbrzusze, lub inne obolałe miejsca (np. plecy, uda). Zmiana temperatury może zmniejszyć częstotliwość skurczy macicy i przynieść ulgę. Warto jednak pamiętać, żeby nie trzymać zbyt długo gorącego termoforu na podbrzuszu, bo może to wywołać krwotok.

4. Relaks

Relaks to świetny sposób na uspokojenie się i rozluźnienie. Odwróć swoją uwagę i skup się na czymś innym niż ból. Zrób coś, co sprawia ci przyjemność. Oczywiście możesz powylegiwać się w łóżku i wyobrażać sobie piękną egzotyczną plażę, ale jeśli ból nie przechodzi, to warto zrobić dla siebie coś więcej – wypróbuj też inne porady.

5. Ćwiczenia fizyczne

Wskazane są łagodne ćwiczenia rozciągające, które dzięki napinaniu i rozciąganiu mięśni umożliwią rozluźnienie odpowiednich partii ciała. Dobrym pomysłem jest zapisanie się na jogę. Ponadto niektórzy polecają pływanie (oczywiście z tamponem).

6. Wygodny ubiór

W czasie bolesnych dni warto zakładać wygodną odzież. Dodatkowy ucisk ubraniem (spodniami, spódnicą) okolic brzucha na pewno nie zmniejszy menstruacyjnych dolegliwości bólowych.

7. Dieta

Warto na kilka dni przed miesiączką oraz w jej trakcie zastosować dietę lekkostrawną. Oznacza to ograniczenie spożywania kawy, mocnej herbaty, fast-foodu, ostrych i tłustych potraw.

8. Aromaterapia

Ziołowe olejki eteryczne mogą przynieść ukojenie „zszarpanym" nerwom. Warto wypróbować np. olejki rumiankowe, lawendowe, rozmarynowe i inne.

9. Masaż

Delikatny masaż okolic podbrzusza poprawi krążenie i może rozluźnić napięte mięśnie. Ponadto zwolennicy akupresury mogą uciskać obszar na dłoni poniżej nasady palca środkowego i serdecznego, co powinno zmniejszyć ból.

10. Elektrostymulacja

Elektrostymulacja TENS (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) to kliniczna, nieinwazyjna i niefarmakologiczna terapia przeciwbólowa. Do bolącego obszaru przymocowuje się elektrody, które wysyłają impulsy elektryczne o niskiej amplitudzie do nerwów w ciele. Taka stymulacja wywołuje efekt przeciwbólowy.

11. Lekarz

Jeśli masz wrażenie, że nic nie zmniejsza odczuwanego bólu, to warto zasięgnąć porady lekarza. Jednym z powodów bólu miesiączkowego może być niewłaściwa budowa anatomiczna narządów rodnych, a dokładniej tyłozgięcie macicy. W takim przypadku odpływ krwi menstruacyjnej jest znacznie utrudniony, co powoduje ból. Ponadto bolesne miesiączki mogą być wynikiem poważnych schorzeń, takich jak włókniaki, cysty jajników, zapalenie miednicy.

12. Antykoncepcja hormonalna

Badania dowodzą, że stosowanie antykoncepcji hormonalnej zmniejsza dolegliwości menstruacyjne. Jeśli bólu nie zmniejszają żadne inne sposoby i lekarz wykluczył schorzenia dróg rodnych oraz wady anatomiczne, to hormony mogą być sensownym rozwiązaniem problemu.

Skomentuj artykuł

Co zrobić, jeśli często zapominam o braniu tabletek antykoncepcyjnych? Co zrobić, kiedy pojawia się ból w czasie seksu analnego?