Przygotowania do ciąży

Wydrukowano z portalu
21 plus 7

Czas przygotowań do upragnionego macierzyństwa to jednocześnie okres radosnego podniecenia przed zbliżającymi się nowymi doświadczeniami i obowiązkami, ale i moment dużego stresu o losy ciąży, poród i dalsze wydarzenia. Odpowiednie przygotowanie pozwoli stres ten zminimalizować, zmniejszyć ryzyko niepowodzeń i sprawić, że czas oczekiwania na potomstwo będzie możliwie największym szczęściem.

Ginekolog

Najlepiej, by wybór padł na takiego lekarza, który cieszy się dużym zaufaniem wśród pacjentek, u którego w gabinecie pacjentka będzie czuć się komfortowo i bezpiecznie. Warto sprawdzić, czy posiada on aparat USG i czy współpracuje z którymś z okolicznych szpitali – zabezpieczy to kompleksową pomoc i możliwość działania w przypadku stwierdzenia zagrożeń. W czasie wizyty przygotowawczej wykona USG kontrolne i zaleci odpowiednie badania i postępowanie:

- antykoncepcja – rezygnacja z antykoncepcji hormonalnej zalecana jest w czasie ok. 3 miesięcy przed zajściem w ciążę – pozwoli to narządowi rodnemu na powrót do naturalnej równowagi hormonalnej, uruchomienia naturalnego mechanizmu miesiączkowania i przygotowania macicy do zbliżającej się ciąży;

- badania prekoncepcyjne – mają na celu ocenę ogólnego stanu zdrowia, najczęściej wykonywane są m.in.: morfologia, glukoza, elektrolity, TSH (ocena pracy tarczycy), często cytologia kontrolna, rzadziej badania wirusologiczne (toksoplazmoza, różyczka, cytomegalia, wirus WZW B). Lekarz wskaże, które badania i u której pacjentki warto wykonać, co pozwoli na ustabilizowanie odchyleń od normy jeszcze przed zajściem w ciążę;

- dieta – pamiętać należy o zbilansowanej diecie, częstszych, ale mniejszych ilościowo posiłków, unikaniu fast-foodów, potraw wzdymających, jedzeniu smacznie i zdrowo! Co do witamin i suplementów zdania są podzielone, jednak najnowsze trendy pokazują odejście od witamin jako takich – suplementuje się obecnie wybrane elementy – witaminę D, jod i kwas foliowy. O przyjmowaniu kwasu foliowego przypominają wszyscy i wszystkim – profilaktyka wad cewy nerwowej u płodu (stosowanie kwasu foliowego w dawce 0,4 mg/dzień) powinna być jednak wdrożona co najmniej na 3 miesiące przed zajściem w ciążę. Rozpoczęcie przyjmowania kwasu foliowego z chwilą dodatniego testu ciążowego nie będzie miało już aż tak wielkiego znaczenia. Co do kawy i herbaty – nie są one polecane w zbyt dużych ilościach, zastąpienie porannej kawy zdrowszym sokiem pomidorowym doda na pewno sporo energii, ale i ważnych witamin oraz mikroelementów;

- stomatolog – przed zajściem w ciążę warto skontrolować stan uzębienia, zaleczyć ubytki, wszystkie zaplanowane zabiegi stomatologiczne wykonać przed koncepcją – w ciąży niewyleczone zęby potrafią się szybciej popsuć, co wymagać może znacznie bardziej specjalistycznego postępowania niż tylko „zwykłe” borowanie;

- badania diagnostyczne –zaplanowane badania diagnostyczne, – czy internistyczne, czy chirurgiczne, czy ginekologiczne, zwłaszcza te, które wymagać będą znieczulenia, wykonać należy jeszcze w fazie prekoncepcyjnej. Leczenie w ciąży w wielu przypadkach jest niemożliwe (niewskazane są badania obrazowe, zabiegi w znieczuleniu, stosowanie leków teratogennych);

- szczepienia – w przypadku stwierdzenia braku szczepienia w dzieciństwie na niektóre istotne choroby zakaźne (np. odra, różyczka czy świnka), należy pomyśleć o zaszczepieniu nawet do pół roku przed planowanym zajściem w ciążę. Lekarz ginekolog omówi zalety takiego postępowania i skieruje na odpowiednie szczepienia;

- używki – kategoryczny zakaz palenia i picia alkoholu często okazuje się fanaberią lekarza – dowiedziono jednak bardzo niekorzystnego wpływu wszelkich używek (z narkotykami włącznie) na płód. Pacjentka argumentująca palenie uzależnieniem, musi liczyć się z późniejszymi powikłaniami u dziecka – hipotrofia płodu, niewydolność łożyska w ciąży, częstsze alergie, problemy oddechowe po urodzeniu, astma u dziecka to tylko niektóre z nich. Zdecydowanie bardziej destrukcyjnie działają na płód alkohol i narkotyki, nie wspominając już o tzw. dopalaczach czy innych substancjach chemicznych niebezpiecznych zarówna dla matki, jak i płodu;

- wysiłek fizyczny – stały, systematycznie wykonywany trening obejmujący wszystkie partie mięśni (np. basen) jest niezwykle istotnym sposobem utrzymania dobrego stanu zdrowia. „W zdrowym ciele zdrowy duch” – zasada ta działa nie tylko przed ciążą, ale i w jej trakcie. Warto z lekarzem omówić te sporty, które bez lęku można uprawiać nawet będąc w ciąży, a także i zaznaczyć te, których uprawiać nie należy;

- stres – dla jednych „używka”, dla innych tortury codzienności – spokojny czas, jakim powinna być ciąża, skutkuje koniecznością przygotowania odpowiednich warunków do jej rozwoju. Warto pomyśleć o załatwieniu wszystkich otwartych spraw kojarzących się z dużym stresem, wsparcie partnera wydaje się również kluczowym czynnikiem stabilizacji w sferze psychicznej;

- partner – również i przyszłemu ojcu warto zalecić odpowiednią dietę, wysiłek fizyczny, rezygnację z używek i zdrowy tryb życia (mniej pracy, mniej stresu), gdyż i jego przygotowania mogą wspomóc partnerkę w zajściu w ciążę.

Upragnione dwa paski na teście ciążowym to najwspanialszy moment w życiu przyszłych rodziców. Warto dołożyć starań i w pełnym komforcie i szczęściu wejść w nowe role. Dobra opieka zarówno w okresie przedkoncepcyjnym, jak i w ciąży pozwoli skupić się nie na problemach okołociążowych, ale głównie na kolorze tapet do pokoju i wyborze wózka dla nowego członka rodziny.

Skomentuj artykuł

Przyczyny niepłodności u kobiet i mężczyzn Skuteczność antykoncepcji - sprawdź, na ile możesz czuć się spokojna!